Vergroot je online zichtbaarheid: tips om beter gevonden te worden in Google
Deel dit bericht
Online vindbaarheid is belangrijk voor de website van je bedrijf. Door het inzetten van SEO, zoekmachineoptimalisatie wordt je website geoptimaliseerd en als dit goed wordt gedaan dan wordt je teruggevonden in de zoekresultaten van Google.
Maar waarom is online zichtbaarheid zo belangrijk? Tegenwoordig is het heel normaal voor consumenten om online naar producten of diensten te zoeken. Het is van belang voor een bedrijf om hier rekening mee te houden. Als je website niet goed vindbaar is in Google dan zijn de concurrenten je voor en verlies je mogelijk potentiële klanten. Een plek bovenaan in Google zorgt voor meer bezoekers op je website en mogelijke nieuwe klanten. Maar hoe pak je dit aan? Met onderstaande tips zorg je dat jouw website beter vindbaar wordt in Google.
Tips om je online zichtbaarheid te vergroten
1. Vind de juiste zoektermen voor je website en zorg voor waardevolle inhoud
De eerste belangrijke stap is erachter komen welke zoekwoorden jij moet gebruiken op je website. Deze vind je door een zoekwoordenonderzoek te doen. Deze woorden kan je vervolgens gebruiken voor het ontwikkelen van content. Zorg hierbij dat je teksten schrijft die lang genoeg zijn met waardevolle inhoud. Als een pagina voldoende tekst bevat dan is de tekst relevanter en heeft meer diepgang dan kortere teksten.

2. Houd je website up to date
Google focust zich op de relevantie voor de gebruiker. Het is dus belangrijk dat de informatie die je deelt up to date is. Websites die vaker aangepast worden, scoren over het algemeen hoger in de zoekresultaten en hebben dus een betere online vindbaarheid. Wanneer je niet de tijd hebt om continu aanpassingen te doen, is het een tip om tijdloze content te plaatsen. Zo is de content niet afhankelijk van ontwikkelingen.
3. Schrijf voor je bezoeker en niet voor een zoekmachine
Het is goed om te weten welke zoekwoorden je wil gaan gebruiken op je website maar pas op dat je niet gaat overdrijven. 10 keer hetzelfde zoekwoord terug laten komen in een stukje tekst is niet beter voor je vindbaarheid. Je wil juist dat de tekst prettig te lezen is voor de bezoekers. Dit heeft ook te maken met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Je wil dus zorgen dat de zoektermen goed in je tekst verwerkt worden. De tekst moet relevant zijn voor de bezoeker. Als extra tip kan je je verdiepen in de problemen of uitdagingen waar je klant mee worstelt in plaats van alleen een zoekwoordenonderzoek te doen.
4. Je on-page verbeteren door een goede interne linkstructuur
Het gebruik van interne links is ook erg belangrijk. Door de interne links ziet Google welke pagina’s belangrijk zijn. Als je bijvoorbeeld vanuit de homepagina linkt naar een andere pagina dan wordt deze als belangrijk gezien en daardoor makkelijker vindbaar. Interne links maken het voor de crawlers van Google makkelijker om de pagina’s te vinden. Een crawler is een software dat het internet afstruint op zoek naar (nieuwe) pagina’s. Zoekmachines maken hier gebruik van om een goed beeld te krijgen van de website. Het is een continu en geautomatiseerd proces waarbij links worden gevolgd.
5. Zorg voor de juiste URL’s
De URL is het adres van je website. Een goede URL is kort, bevat het zoekwoord waarop je wil dat de pagina gevonden wordt en bevat geen speciale karakters. Een hele lange URL met veel tekens en cijfers zegt niks over de pagina. Kies voor kortere en omschrijvende URL’s, deze worden het beste geïndexeerd en weergeven in Google.
6. Creëer website autoriteit
De autoriteit van een website is een belangrijk onderdeel voor een goede online vindbaarheid. Google beoordeeld de autoriteit van een website op drie punten, namelijk: domein, pagina en link autoriteit. Als een website veel teksten heeft over een bepaald onderwerp dan wordt dat door Google als autoriteit gezien. Hierbij is het wel belangrijk dat je onderscheidende teksten schrijft en juiste informatie geeft over een onderwerp. Let hier ook bij op dat je voor de bezoeker schrijft en niet voor Google, zoals in tip 3 uitgelegd.
Google kijkt ook of je website veilig en betrouwbaar is, hiervoor is het goed om een SSL-certificaat te hebben. Als laatste kijkt Google ook hoeveel andere betrouwbare websites naar jouw website linken, dit wordt linkbuilding genoemd. Als dit aantal hoog is dan wordt jouw website als autoriteit gezien over een bepaald onderwerp.
7. Werk samen met een SEO-specialist
Je website beter vindbaar maken vereist een hoop tijd, expertise en consistentie. Wanneer je hier zelf niet de ruimte voor hebt kan je overwegen om samen te werken met een SEO-specialist. Tailoredwebdesign beschikt over alle kennis om jouw website beter vindbaar te maken in Google en andere zoekmachines.